Scroll to top

Interview Sven Roumen

Out of the box denken: laat dat maar aan Sven Roumen over. De eigenaar van het creatief ingerichte Concept God is een kei in het raken van de juiste snaar als het gaat om het creëren van een unieke belevingswereld rondom een merk, product of organisatie. Sven heeft maar één doel in het leven. Een doel dat te maken heeft met het uitbouwen en verbeteren van hetgeen waar hij het beste in is: Creëren, en daarmee inspireren.  

Voorafgaand aan de start van zijn bedrijf heeft Sven een noemenswaardige weg afgelegd om te staan waar hij nu staat. Van VMBO basis op de middelbare school tot het grafisch lyceum, tot de kunstacademie en uiteindelijk bij Concept God. ‘’Ik kreeg nog een advies voor havo/theoretisch maar belandde op basis. Dat was op een school waar je nou niet bepaald terecht wilt komen. Ik werd verliefd op een prachtig Marokkaans meisje die naar een hoger niveau ging dan ik. Dat motiveerde mij om harder te werken en zo ging ik stap voor stap naar VMBO theoretisch.’’ Het gevoel voor ontwerp was er altijd al. Niet onverwachts maakte Sven de keuze voor het Grafisch Lyceum om vervolgens aan de kunstacademie in Breda aan de slag te gaan. ‘’Hier werd me voor het eerst geleerd om buiten de hokjes te denken.’’

De wording van een conceptueel denker
Aan de St. Joost Kunstacademie begon het Bredase leven voor de geboren Limburger. Hier startte hij meteen zijn eerste bedrijf. Leuk en leerzaam was het wel, succesvol en doordacht niet. ‘’Het bedrijf heette Impressive Shit en lag aan de Adriaan van Bergenstraat. Hier hadden we onder de parkeerplaats een pandje waar de muziek altijd aan stond en dag in dag uit vrienden en kennissen over de vloer kwamen. Belangstelling was er genoeg, en we hadden veel toffe klanten waarvoor we vette designs ontworpen. Maar of we er slim te werk gingen? Nee, dat deden we eigenlijk niet. Of tenminste, de uitvoering van het werk was niet optimaal. Het was meer een gezellige bende waar iedereen langs kwam en eigenlijk te lang bleef hangen, terwijl we ondertussen te weinig inzicht hadden in het daadwerkelijke financiële plaatje. Koffie drinken en even chillen, altijd gezellig. Ondertussen maakten we vette kleding, maar we verdienden helemaal geen cent. Achteraf gezien was het natuurlijk wel erg leerzaam en ondanks dat het financieel gezien geen succes was, heb ik wel genoten van deze tijd.’’ 

Nadat Sven besloot te stoppen met zijn eigenlijk te leuke Impressive Shit, hielp de kunstacademie hem conceptueel te denken. ‘’Aan St. Joost kwam ik in aanraking met de opleiding Imageneering van NHTV. Op deze opleiding mochten studenten voor grote opdrachtgevers plannen maken om meer beleving te creëren zodat men ergens een bepaald gevoel bij krijgt. We liepen dat proces door met die imagineers’, maar het waren geen makers. Wat je dus kreeg was een idee dat volgens mij te veel binnen de kaders gedacht was. De ondernemer kreeg een super dik rapport maar deed er vervolgens niks mee. Ik dachtfuckdit is niet goed. Het kan beter.’’ Ondertussen kwam Sven en steeds meer achter dat het totaalplaatje essentieel is bij het bouwen van een levendig merk. ‘’Binnen mijn grafisch ontwerp vond ik het steeds leuker om aan de voorkant van het merk te zitten zoals het maken van een huisstijl. Ik wilde levendige merken maken en kwam tot de gedachte dat het groter moest. Als je alleen een huisstijl maakt is de ondernemer nog niet geholpen. De kleinste detail in een ontwerp of communicatiemiddel kan al een wezenlijk verschil maken. Ik kan wel een visitekaartje geven, maar dan heb je nog niet de kern van jou bestaansreden, je bedrijf en hoe je succesvol moet worden. Bij een succesvol bedrijf horen de middelen om dat succes makkelijker te bereiken. Die middelen zijn vaak visuele producten. Een goede foto, een LinkedIn-strategie, of een webshop met een mooie after-sales module. Als je daar dan nog een stukje beleving bijgooit, dus je hebt iets dat je onderscheidt, dan heb je volgens mij iets heel moois.’’

Plannen maken voor grote opdrachtgevers is momenteel precies hetgeen waar Sven dagelijks mee bezig is. Het startte allemaal in 2014 en tot op heden mag het worden omschreven als een succes. ‘’Bij Concept God zijn we onder andere bezig met animatie en video, maar vooral met totaalverhalen. Dat is dus identiteit en alle daarbij horende producten. Wij gaan er dan voor zorgen dat er verse energie wordt geblazen in de algehele communicatie en dat er filosofie ontstaat. Het kan zijn dat die producten zo diep gaan dat we zelfs het interieur meenemen. Door de jaren heen veranderden onze klanten van kleine jongens op de markt, in grote jongens op de markt. Het is heel gaaf om dat hele proces door te lopen en ik hoop dat we ons steeds zullen blijven ontwikkelen.’’  

Naam Concept God
Alleen de achterliggende gedachte van waar de naam ‘Concept God’ voor staat, zegt al veel over het creatieve en doordachte vermogen waar Sven over beschikt. ‘’Ik zat te denken aan een heerser en dingen in die richting. Uiteindelijk leidde het dus tot de naam Concept God. De naam zegt eigenlijk wie ik wil zijn. Concept is ontwikkeling, dus iedere keer een nieuw idee maken. Omdat het telkens weer anders en nieuw is, ben je origineel. Daardoor kan je dat op een toffe manier vormgeven en wordt het iets tastbaars. Als dat dan werkt, deel je dat. Dat maakt voor mij het God. Het is niet zo zeer de God als de beste, maar meer het geloof in het werk dat wij hier verrichten en dat we daar zo trots op zijn dat we het willen delen.’’ 

Verbinder 
Leven in het Bredase past goed bij het karakter van Sven. In tegenstelling tot zijn geboortestad Weert. ‘’Ik zit hier omdat ik een verbinder ben. Dat zie je ook terug in het kantoor. Ik heb iedereen persoonlijk opgebeld met de vraag of dat ze bij mij wilde komen om samen grootse dingen te doen. Dat creëer ik hier ook. Het is een sociale omgeving, een familie. Iedereen betaalt weinig geld maar samen weinig geld is veel geld en daardoor kunnen we dit kantoor betalen.’’ Sven probeert altijd mensen om zich heen te verzamelen. Stilzitten? Dat zit er voor de eigenaar van Concept God niet in. Dat is mede dankzij de studententijd die hij in Breda doormaakte‘’We hadden vaak mensen over de vloer, gingen met regelmaat op stap. Ik voel me echt een sociale verbinder die veel contacten nodig heeft en die veel buiten de deur op pad is, maar wel vanuit een rustige omgeving.’’ In zijn geboortestad Weert, had Sven dit niet voor elkaar kunnen krijgen. ‘’Daar heb ik niet het gevoel dat ze mijn creativiteit snappen. Als je daar aan zou komen met storytelling en imagenering, zullen ze mij niet begrijpen. Je merkt wel gewoon dat Breda een stad is met een breder aanbod en een breder denkbeeld en daarnaast heeft de stad echt heel veel schoonheid. Ik voel me niet anders dan een geboren Bredanaar. Ik ga voor de stad, sta voor de stad en ik hoop hier nog heel lang te blijven wonen.’’ 

Sven omschrijft zichzelf als een creatieve en sociale dromer die aan de ene kant heel commercieel kan denken, maar wel anders denkt dan anderen. ‘’Ik haal mijn inspiratie niet uit dingen zoals mensen dat tastbaar proberen te maken. Als mensen vragen na een vakantie of ik veel inspiratie heb gehaald uit een plekstad of uit een gelezen boek, antwoord ik met nee. Mijn inspiratie zit in de rust en in de medemens. Ik raak geïnspireerd door mensen die iets willen, iets zoeken. Ik ben heel erg van: oké, jouw missie is ook mijn missie. Dan wil ik het ook echt voor elkaar krijgen en dwaalt het ergens in mijn hoofd. Soms is het er, soms is het er niet. De momenten dat er creativiteit loskomt of dat ik geïnspireerd raak, zijn momenten dat je het niet verwacht. Dus als je in het bos wandeltonder de douche staat of op momenten dat je niet kunt slapen.’’  

Blijven groeien
Ondanks dat het goed loopt met zijn bedrijf wil Sven steeds weer een ‘leveltje’ hoger met Concept God en ziet hij nog lang geen plafond. Een specifiek doel heeft hij niet: blijven creëren in welke vorm dan ook, is waar hij nog lang mee door wilt gaan. ‘’Ik weet heel goed wat mijn doel is: Blijven creëren en blijven groeien. Het is niet zo dat ik een bepaalde doelstelling wil bereiken. Ik wil meer tevreden zijn met wat ik heb en organisch groeien. Waarin ik wil groeien is de kwaliteit van de concepten en strategieën en door daar steeds beter in te worden kom je op nieuwe plekken.’’ Over die plekken wil Sven liever niet nadenken, die komen vanzelf. ‘’Vorig jaar moest ik naar Amerika voor werk, een andere keer naar München. De wereld brengt mij op die plekken en dat vind ik het leuke aan mijn leven. Ik heb iets neergezet waardoor ik nu ergens ben en dat is de basis. Omdat ik concepten vorm weet ik niet wie er naar mij toekomt, maar omdat ik geloof in die concepten deel ik het veel. Dat is hoe het loopt. Op het moment dat we kwaliteit blijven leveren worden die opdrachten steeds complexer en groter. Dus wat ik wil? Blijven groeien.’’